• Albüm

Nazan Öncel?in, yeni albümü ?Hayvan?ın ismiyle bile en başta dikkat çektiği nokta artık ?hatırına susmadığı? heralde. Bir önceki tam albümünde genellikle popüler olan daha oynak şarkılarından uzaklaşarak, esaslı hayranlarına rahat bir nefes aldıran şarkıcı, o kapaktaki ağzı fermuarlanmış siyah beyaz resmi, bu sefer elindeki pankartla lafını haykıran rengarenk bir imajla değiştirmiş. Bununla beraber yaklaşık iki sene önce DMC?ye geçişi de yeni kaydın daha ticari olacağını işaret ediyordu. Bu beklenti çıkmış çıkmasına ama korkulacak yerlere de gitmemiş.

Öncel?in her albümü kıymetlidir fakat çoğunu ?kitlesel? veya ?kişisel? adlı iki kategoriye bölebiliriz. Bu kurala en uyumsuz gözüken albümü ise ?Ben Böyle Aşk Görmedim?dir muhtemelen. Zamanının bütçesel olarak da dev projesi, albümle aynı adı taşıyan ürkütücü bir şarkıyla çıkmıştı örneğin. Bir diğer klip şarkısı ?Nazınla Dünya Sazınla Dünya? da pek kolay anlaşılan bir iş değildi şüphesiz. Şimdi bugünün ?Hayvan?ı klasman konusunda aynen bu albümün yanına yerleşiyor. Evet, çıkış şarkısı ?Normal? o denli aykırı bir çaba olmayabilir ama pespembe kapaklarla evimize gelen ?Aşkım Baksana Bana?dan daha serseri ve karanlık olduğunu söylemek yanlış olmaz. Ortada yine kitleleri vurmayı hedefleyen bir albüm var ama bunu onların huyuna giderek yapmak niyetinde değil. Kanımca asil bir çaba bu.

Son Öncel albümlerindeki Janti prodüksiyonları bu sefer yoğunluğu azalmış bir şekilde karşımızda. ?Normal?in açılıştaki versiyonunu ?Of… Of…?un aranjörü Tufan Taş, kapanıştakini ise Janti düzenlemiş. Taş?ınkinde bir çıkış şarkısı cilası var kesin ama bu son derece karakterli bir düzenleme olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Şimdiye kadar bu versiyonu evirip çeviren onlarca remix piyasaya düşmediyse, bu gerçekten bizim piyasamızın sorunu. Tufan Taş bunun yanında iki şarkıda daha karşımıza çıkıyor ki bunlardan bir tanesi (?Bahanesi Aşktandır?) silik kalırken diğeri albümün zirvesine yazıyor ismini. ?Korkunun Üstüne Yürüyorum?, bu albümü saf ticari bir çaba olmakan en çok saptıran, ama bir dinlemede bile çok sevilen, hayranların ve eleştirmenlerin ?Demir Leblebi?den fırlamış gibi görüp bağırlarına bastığı bir parça. Öncel?in de kendine has vokalini yıllardır bir yerlere gömmekten nihayet bıktığını gösterir gibi. Umarım ki albümü kapatan bu şarkı, gelecek olan çok daha cesur bir çalışmaya geçiş kapısıdır.

Çoğu pop dinleyicisi için diskteki en büyük sürprizin Burak Yeter?den geldiğini söylemek doğru olacaktır. Maya olarak albümün hit olmaya en müsait şarkısı ?Canım Bir Yanlış Yapmak İstiyor?un Burak Yeter imzalı oluşu gerçekten şaşırtıcı. Yıllardır yaptığı ve hiç değişmeyecekmiş gibi görünen dans müziği yerini alaturka elementlerle süslü bu pop şarkısına bırakmış. Kendisi için son derece iyi bir referans olmakla beraber Öncel?in de işine yarayacak bir sonuç var ortada.

Albümün ilk dakikaları geri kalanına göre umut kırıcı. ?Bebek Sevgilim? bir sürü ufak ufak ve çarpıcı olmayan cümlesiyle zaten etkileyici olmaktan uzakken vokal mixinin tuhaflığı, şarkıyı Öncel?den dinleyip dinlemediğinizi sorgulattırıyor. Peşinden gelen ?Böyle Konuşma? ise ?Beni Hatırla?, ?Nereye Böyle? gibi klasiklerin başarısına koştururken kaybolmuş. Öncel?in çok sade sözlerle çok vurucu olduğu sık sık görülür fakat ?ne zaman bensiz uyuyacaksın / o zaman beni anlayacaksın? gibi bir cümle hiç de heyecan verici bir buluş değil. Duygusallığa gelince biraz daha tempolu olan ?Beni Bu Koca Şehirde Yalnız Bırakma? o işi çok daha iyi beceriyor. Ufak bir not olarak ekleyeyim bu parça ve ?Dillere Düşeceğiz Seninle?nin neredeyse aynı ritmle yürüyüşü iki albümün arasındaki tavırsal bağa dikkat etmemde yardımcı oldu.

?Hayvan?, kendi kurallarını bozmadan süper ligi hedefleyen, bu manada hem takdir edilmesi hem de kimseye yaranamadan kalması ihtimal dahilinde olan bir çalışma. Sanatçının fotoğraflardaki imajı, ?kayalara gelmişim?, ?ota bota ağla? gibi sözler, kartonetteki kişisel tasarımlar hep bu tutumun işareti. Fakat yine onlarca Nazan Öncel şahaneliği barındırıyor mu derseniz cevap: evet. Sonuç olarak bir albümün ?geldin, gittin, bir laf soktun? gibi literatüre girmeyi hak eden bir cümleyle açılması her gün görülen bir şey değil.

Not: 3.5 / 5