Klipler müzik endüstrisinin en eğlenceli, en renkli taraflarından. İzleyiciye şarkıyı ulaştırmak için en verimli yol olan video klipler 90’lı yıllardan beri hayatlarımızın ayrılmaz bir parçası oldular. Bunların bir kısmı ise içeriğiyle, hikayesiyle veya cesaretiyle izleyiciyi şaşırttı hatta şok etti.
Bir sanatçıyı vezir de edebilen, rezil de edebilen bu dikkat çekici kliplerden 50 tanesini sizler için toparladık. Her birini temsil eden resmi ise açıklamalarda bahsettiğimiz tartışmalı sahnelerden seçmeye özen gösterdik. Bu sebeple bazı resimlerin kalitesini düşük bulursanız, umarız sorun etmezsiniz.
Tarkan – Dön Bebeğim (Yönetmen: Abdullah Oğuz)
Tarkan’ın duygusal klibi, olması gerektiği gibi daha çok şarkısıyla ses getirdi fakat şarkıcının klipteki rol arkadaşıyla yatağa girdiği sahneler de oldukça fazla konuşuldu.
Metin Arolat – Dert Değil (Yönetmen: Metin Arolat)
Merve İldeniz güzelliğinin ve popülerliğinin zirvede olduğu yıllarda bu klipte rol almış ve bir efsaneye dönüşmüştü. Şimdi bile “Dert Değil”in göğüsler arasına dökülen yoğurdu kaşıklama sahnesi etkisini kaybetmiş değil. İki sevgiliyi yaz dekorlarında samimi bir şekilde oynaşırken gösteren video, şarkının da etkisiyle Arolat’ın en çok ses getiren çalışması oldu.
Yeşim Salkım – Günlerim Soluyor (Yönetmen: Kudret Sabancı)
Uyuşturucu kullanan sevgilisini bu alışkanlığından kurtarmaya çalışan bir kadının dramını anlatan klip zamanının en “senaryolu” videolarından biriydi. Her ne kadar yazılan hikaye oldukça tahmin edilebilir olsa da, damara girmiş iğneye kadar göstererek şu anda en liberal ülkede bile zor yayınlanacak bir klip elde edilmişti. Hüzünlü video acıklı bitiyor, sonra da uyuşturucu karşıtı bir anonsa yer veriliyordu. Özellikle bağımlı adamın uyuşturucuyu klozete atıp sonra geri aldığı sahne 90’lar videolarının akla kazınan anlarından oldu.
Orhan Atasoy – Gemiler (Yönetmen: Umur Turagay)
Tartışmalı yerli videoların babası olarak görülen bu çalışma Umur Turagay tarafından büyük kısmı tek planda çekilen tam bir şaheser. Erkek olduğu anlaşılan kadın figürü, birbirine yazan erkekleri, süslü karakterleri ve dekor belirlediği karanlık sokaklarıyla bir alt kültür kutlaması olan klip halen daha izleyenleri etkisi altına almaya devam ediyor. Teoman’ın yeniden yorumu belli bir kitle tarafından benimsenmiyorsa bu klibin etkisi büyük.
Hülya Avşar – Bu Gece Uzun Olacak (Yönetmen: Çağatay Karaçizmeli)
Avşar’ın her yaptığının olay olduğu ve şımarık hallerine katlanabildiğimiz yıllara denk gelmişti “Yarası Saklım” albümü. Bu çıkış şarkısı kendi başına da bir olaydı fakat klibinde popo sallayıp, erkek rol arkadaşının elini öpünce kızılca kıyamet koptu. Dans figürü Avşar’a çıkmamacasına yapışırken, sanatçının arası feministlerle son defa olmamak üzere bozulmuştu.
Emel Müftüoğlu – Korkuyorum
Gelmiş geçmiş en çok tartışılan kliplerimizden biri buydu. Açık açık işlediği lezbiyenlik teması olmasa, tehlikeli birine aşık olmaktan korkmak şeklinde anlaşılabilecek şarkı sözleri, videoyla beraber hemcinsine aşık olmaktan korkmaya dönüşüyordu. Bu videodan beri ana akım pop sanatçılarından hiçbiri eşcinselliği bu kadar bariz ve duygusal bir şekilde ele almadı.
Emel Müftüoğlu – Deli Et Beni
Emel Müftüoğlu’nun, Billur Kalkavan ve Yeşim Salkım’la kamera karşısına geçtiği video karanlık olmasına rağmen oldukça cesur sahneler ve yakın planlar içeriyordu. Şarkının sözlerinin de oldukça isterik olduğunu düşünürsek dille uyarılan piercingler, duvarlara sürtünmeler esere iyi eşlik ediyordu.
Ercan Saatçi – Tam 14 Saat Oldu
Ercan Saatçi’nin popüler şarkısı, gelmiş geçmiş en fantezik kliplerden birine sebep olmuştu. Bir şantiyeye düşen güzeller güzeli ablamızın hikayesi elbette gerçekte gerçekleşeceğinden çok farklı bir şekilde ilerliyordu . Metin Arolat’ın “Dert Değil” klibinde kurulan Merve İldeniz ve yoğurt ilişkisini, başrol oyuncusu ve yeşil elma arasında kuran klip şimdi kanallarımızda yasaklanmak için yeterli çıplaklık içeriyordu. Ercan Saatçi’nin danslı dövüş sahnesi ise halen ilk günkü etkisini yitirmemiş durumda.
Tarkan – Salına Salına Sinsice (Yönetmen: Metin Arolat)
Tarkan’ın gerçek anlamda en uçuk videosu olan “Salına Salına Sinsice” içerdiği futuristik setler, çıplaklık ve yepyeni imajlarla hem sınırları zorlayan, hem de oldukça orijinal bir işti. Klip bugün çıksa kanallarımızda dönmezdi ama bugün çıkmış kadar taze kalmayı başardı.
Kenan Doğulu – Hiç Bana Sordun Mu? (Yönetmen: Abdullah Oğuz)
Doğulu’nun sıcak memleketlerde bir dolu güzel kızla çektiği video üçüncü albümünün çıkış şarkısıydı. Şimdi kanallarımızda katiyen göremeyeceğimiz derecede çıplaklık içeren video birbirinden ilginç plaj aktiviteleri içermekteydi. Sonrasında aynı adlı bir diziye ilham kaynağı olmuştu ama neyse ki onu pek hatırlayan yok.
Emre Matraş – Çal Çal Oyna
90’ların en olmamış pop starı seçilebilecek Emre Matraş kısa müzik kariyerinde gerçekten tuhaf bir imaj tutturmuştu. “Çal Çal Oyna” şarkısı kendi başına tam bir felaketken videoyla beraber bir uyuşturucu tribine dönüşüyordu, ki son sahneden anladığımız kadarıyla öykü de buydu zaten. Video yarı çıplak şarkıcısı ve samimi sahneleriyle olay yarattı ama genel olarak izlenmesi gereken, tarifi olmaz bir gariplikti.
Sultana – Kuşu Kalkmaz (Yönetmen: Umur Turagay)
Sultana’nın çıkış şarkısı, ismi ve sözleriyle olduğu kadar Şebnem Dönmez ve Sibel Gökçe’nin oynadığı klibiyle de ağızları açık bıraktı. Umur Turagay’ın klasik tarzını konuşturduğu video, yıllar sonra çekeceği “Pırlanta”nın biraz daha cesur ve kirli bir versiyonu gibiydi.
Kargo – Şairin Elinde
Yerli rock müziğin tırmanışta olduğu yıllarda Kargo özellikle şarkı sözleriyle gündem yaratan isimlerin başında geliyordu. “Arabic Fahişe”den bir yıl öncesinde denk gelen bu şarkı açık açık “seks” diyen nadir Türkçe parçalardan. Klip ise görselliğiyle oldukça yenilikçi, cinselliği kullanışıyla oldukça kışkırtıcıydı. Elemanların mistik el kol hareketleri ve gizemli mimikleri ise videoyu şimdi keşfedilmelik bir komedi hazinesi yapıyor.
Şebnem Ferah – Vazgeçtim Dünyadan (Yönetmen: Umur Turagay)
Popüler rock müziğin yükseliş döneminde, kadın yorumcularda başı çeken Şebnem Ferah, buna uygun bir şarkıyla çıkış yapmış, karanlık videosuyla tüyler ürpertmişti.
Rober Hatemo – Esmer (Yönetmen: Deniz Akel)
Kıpkırmızı bir dekor önünde, kıpkırmızı kıyafetler içinde, ayna karşısında, döne döne oynayan bir erkek. Rober Hatemo daha vurucu bir ilk klip çekemezdi heralde.
Deniz Arcak – All The King’s Horses
Deniz Arcak’ın Erol Köse yapımcılığında çıkan bu videosu “Zehir Ettin” şarkısının İngilizce versiyonuna çekilmişti. MTV’de yayınlansın diye çekilen klibin amacına ulaşıp ulaşmadığı konusunda çelişkili ifadeler var fakat bir şey anlatmaya çalışıyorduysa o konuda amacına ulaşmadığı kesin. Arcak’ın ortaçağ elementleriyle süslü, haç taktığı, resmen ortaya karışık videosu normal insan beyni için epey anlamsızdı. İçerdiği bir sürü Hristiyan öğesi yüzünden klip normal olarak ülkemizde olay yarattı.
Hülya Avşar – Yürü Ya Kulum (Yönetmen: Çağatay Karaçizmeli)
Bir önceki klibi “Bu Gece Uzun Olacak”ta bir erkeğin elini öpünce ülkeyi ayağa kaldıran Avşar bunu dengelemenin yolunu bu klipte bulmuştu. Şarkı oldukça alakasız olsa da videoda iç çamaşırlı bir erkeği kibarca kırbaçlanırken, bir sürü diğer erkeği de işkence çekerken görüyorduk. Hülya Avşar ise en basit tasviri ile don atlet kamera karşısındaydı. Bunun kimseye ideolojik bir tatmin verdiğini söylemek zor ama konuşuldu mu? Elbette.
Mirkelam – Her Gece (Yönetmen: Umur Turagay)
Her klip kışkırtıcı olup da şaşırtacak diye bir şart yok. Sadece çok zekice olduğundan da şok edebilir. Mirkelam’ın ilk klibi şarkıyı söylediği ve sokakta gitgide hızlanıp koştuğu sahnelerden ibaretti. İmaj konusunda öyle kuvvetli, fikir olarak öyle basitti ki şarkıcı bir gecede meşhur oldu ve Kral Tv’nin patlattığı ilk şarkıcı olarak tarihe geçti. Tabii bunda bir Türkçe Pop klasiği olan şarkının etkisi büyük.
Burak Kut – Yaşandı Bitti (Yönetmen: Abdullah Oğuz)
Bebeto’nun masum imajından kurtulup motorsikletlerle gezdiği hatta oradan oraya atladığı klip, şahane görselliğiyle bugün için bile güzel bir iş. Video, şarkının yarattığı şaşkınlığı körüklemiş ve Burak Kut’un en çok konuşulan çalışmalarından olmuştu.
Ayşegül Aldinç – Alimallah (Yönetmen: Mete Özgencil)
Aldinç’in, Sibel Tüzün’le beraber ülkenin en seksi kadını ilan edildiği günlerde bu sıfat kadın sanatçılar tarafından tamamen reddedilmesi gereken bir şeydi. Nedense hakaret gibi algılanan lafı iki taraf da kabul etmese bile Aldinç’in bu videosu sonucu biraz kendi lehine çevirdi gibi. Dev bir akvaryum gibi tasarlanan setlerde bir tanrıça gibi oturan Aldinç’i resmeden klip her şeyden önce çok güzeldi. Bunun yanında MTV’de yayınlanması, şarkının finalinde aniden üstsüz kalması da konuşulan olaylar oldu.
Şahsenem – Nartanem
Şahsenem’in oldukça popülerken yayınlanan bu videosu “pause” tuşlarına, ağır çekimlere yeni bir anlam kattı. Gelinlik giydiği bir sahnede etekleri havalanan ve genel kanıya göre iç çamaşırı giymediği belli olan şarkıcı tam bir şok dalgası yaratmıştı. Bu “önemli” detay kurguda nasıl gözden kaçtı bilinmez ama “göstermek” açısından ülkemizin en cüretkar klibi “Nartanem” oldu.
Yonca Evcimik – Bandıra Bandıra (Yönetmen: Sinan Çetin)
Şarkının Sinan Çetin tarafından çekilen klibi öncelikle görselliğiyle dikkat çekiciydi. Bir albüm için bütünlüklü bir imaj çalışmasının yeni yeni kabul edildiği günlerde “Bandıra Bandıra” içinde bulunduğu “Yonca Evcimik ’94” albümünün çok başarılı bir tanıtımını yapıyordu. Her detayının üstünde düşünüldüğü belli olan video, kostümleri, saç ve makyaj çalışması ile ses getirdi. Dansçı dolu olsa da pek dans içermeyen klibin asıl şok ediciliği şarkının sözlerine kalmıştı. Her ne kadar görüntülerde armuda, karpuza pas atılsa da kadın resmen “bandıra bandıra ye beni” diyordu. Bugünlerde 50 Cent bile lafı daha çok dolandırıyor.
Gökhan Tepe – Bayıldım (Yönetmen: Zeki Doğulu)
Sözlerinin içeriğini düşününce listedeki çoğu klibin yanında masum kalan “Bayıldım” yine de ön sevişmeye hazırlık şeklindeki görüntüleriyle çok konuşulmuştu. Toy bir Gökhan Tepe “pantolonunu sevdim, çıkar onu bebeğim” derken videonun konuk oyuncuları türlü ikili, üçlü kombinasyonlar şeklinde kamera karşısına geçiyor ve birbirlerine halleniyorlardı. Klibin en anlaşılmaz yanı ise açılışında ve finalinde yer alan bezli bebeklerdi mutlaka.
Doğuş – Günah Pazarı (Yönetmen: Alparslan Bozkurt)
Doğuş’un Almanya’da çektiği klip erkek şarkıcılar için ciddi bir değişimin başlangıcı oldu. O güne kadar da soyunan vardı ama erkeklerin de soyunacaksa güzel vücut yapması gerektiği kanısı bu kliple ortaya çıkmaya başladı. Doğuş, bir fiziksel aktiviteden diğerine koşturduğu klipte olabildiğince az şey giymeye özen gösteriyordu. Trendin devamını Mustafa Sandal, Emre Altuğ, Emrah, Murat Boz gibi isimler getirdi.
Mustafa Sandal (ee. Natalia) – Aşka Yürek Gerek (Yönetmen: Hakan Yonat)
Erol Köse’nin kabuğunu kırıp da şebboy çiçeği gibi açtırdığı şarkıcılar sadece kadın değildi. Mustafa Sandal da Köse’yle çalıştığı bu dönemde kamera karşısına kaslı vücudu ve yarı çıplak Natalia ile geçmiş, haftalar boyu magazin gündemini meşgul etmişti. İkilinin samimi sahneleri bir yana, Natalia’nın küvette olduğu sahneler oldukça cüretkardı.
Emre Altuğ – Sıcak
Emre Altuğ’un merakla beklenen ikinci albümü şok edici bir tanıtım kampanyasıyla beraber geldi. “Gidecek Yerim Mi Var” adlı şarkısı tam bomba etkisi yaratmışken onu Aktüel’de yayınlanan çıplak pozlar, onu da “Sıcak”a çekilen, neredeyse sapıkça bir video takip etti. Altuğ’un bu kadar kendine güveni hak eden bir vücudu var mı bilinmez ama yakışıklılığı işin yürümesini sağladı. “Sıcak” çok yakın zamanda tv programlarında epey alay konusu oldu ama çekildiği zaman çok dönen videolardan biriydi. Altuğ’un bu soyunup dökünme projesini AKUT’a yardıma bağladığını, benzer bir bahaneyi bugün Doğuş’un da Twitter resimleri için kullandığını ekleyelim.
Tarkan – Hüp (Yönetmen: Ferzan Özpetek)
Uluslararası düzeyde tanınan bir yönetmenimizin, uluslararası düzeyde tanınan şarkıcımızla bir araya geldiği çalışma en çok en gereksiz sebeplerle konuşuldu. “Hayalet” filminden esinlenen videoda rol alan Sinemis Candemir’le öpüşmekten öteye geçmeyen Tarkan yine günlerce, haftalarca manşetlerdeydi.
Nez – Sakın Ha
Bir canlı müzik mekanında meşhur olup kayıt kariyeri heyecanla beklenen Nez’in ilk videosu daha fazla ses getiremezdi heralde. Şarkının oryantal, latin, techno gibi düzenlemelerini bir araya getiren Mega Mix’ine çekilen klip bu sayede Nez’i çeşitli ufak kostümlerde karşımıza getiriyordu. Dinamik kurgusu ve dans sahneleriyle oldukça başarılı olan klip elbette Nez’in cüretkarlığıyla konuşuldu, hatta bir yayın yasağı ihtimali bile ortaya çıktı. Şarkıcının bir sonraki videosu ise kendisini saran şeffaf plastikler ve göze sokulan tangalarla ilk klipteki klası kaybetmişti.
Hande Yener – Acele Etme (Yönetmen: Luca Tommassini)
Hande Yener’i bir klasmandan alıp, epey yüksekteki bir diğer klasmana bırakan şarkı, bunu başarırken tüm gücünü videodan alıyordu. Yener’in mayo giydiği, oldukça lüks gözüken bir gay barda eğlenip coştuğu, toplu duşlara girdiği video öyle yüksek bir artislikle çekilmişti ki bunların hiçbiri göze batmıyor, şarkıyla bir olup gidiyordu. Hande Yener’in müzikal zirvesine tırmanışı da bu videoyla başladı.
Deniz Seki – Masal (Yönetmen: Umur Turagay)
Gelmiş geçmiş en güzel, en manalı Türk kliplerinden biri olan “Masal” ritmi yüksek fakat sözleri oldukça hüzünlü şarkısıyla, tam da aynı sıfatlara sahipti. Sambacıları meyhaneye götüren video pek de eski olmamasına rağmen bugün için oldukça cesur duruyor.
Gülşen – Sarışınım
Gülşen’in en popüler dönemlerinden birinde çektiği bu klip, hem şarkıları hem seksapeliyle konuşulan sanatçıyı bir adım öteye taşıdı. Britney Spears’ın “Toxic” klibinden aşina olduğumuz sadece parlak taşlardan ibaret bir elbise giyen Gülşen, Spears’dan da cesur davranarak bütün klibi bu kostümle tamamlıyordu. Video oldukça kötüydü ama çıkan iş aylarca konuşuldu.
Petek Dinçöz – Foolish Casanova
Petek Dinçöz’ün yurt dışına prematüre açılma amacını yerine getirmese de “Foolish Casanova” her şeyiyle milletin diline düşmeye uygun bir projeydi. Klibi bunu gülünç senaryosu, Dinçöz’ün haşin dansları ve çıplaklığıyla başardı. Şarkıcı burdaki rol arkadaşıyla sonradan çok daha ele gelir bir çalışma olan “Haykırmak İstiyorum”da tekrar buluştu.
Ayşe Hatun Önal – Çeksene Elini (Yönetmen: Murad Küçük)
Ayşe Hatun Önal’ın ilk klibi, elbette ki şarkısı yüzünden zaten olay yaratmaya hazırdı. “Ayı” hamuru taşıyan sevgilisinin “belini kırma” niyetlerini soran şarkının videosunda hikaye olarak göze batan bir şey olmasa da kan imajları, kana bulanmış melek kanatları ve Önal’ın Victoria’s Secret yürüyüşü halen akıllarda.
Mercan – Sana Değil Kardeşine (Yönetmen: Eric Will)
Kışkırtıcı videoların en son çıkanlarından “Sana Değil Kardeşine” Mercan’ın sadece vücut boyası giyindiği sahnelerle dikkat çekiyordu. Gerçi saç kesimi ve vücut hatlarıyla daha feminen olsaydı elbette yasaklanırdı ama imajınız ne kadar maskülense o kadar özgür kalıyorsunuz heralde. Klibin görüntü yönetimi ve kurgusu son derece dikkat çekiciydi ve 2010’un en iyi videolarından biri olarak akılda kaldı.
Hadise – Düm Tek Tek (Yönetmen: Metin Arolat)
Hadise’nin “Bad Girl”, “My Body” gibi videolarının bundan çok daha yaramaz olduğu aşikar fakat değerlendiren TRT olunca kriterler değişiyor. En erotik sahnesi Hadise’nin giydiği (Kylie Minogue’un on yıl önce meşhur ettiğinden daha uzun) altın rengi şort olsa da video TRT’nin sansüründen geçemedi ve Eurovision’a şarkının resmi videosu olarak gönderilmedi. Bu kararın üzerine televizyonlara da dağıtılmayan klip sadece sızan versiyonlarıyla izlenebildi şu ana dek. Halbuki işin içinde ciddi bir emek, bütçe ve başarı vardı.
Hande Yener – Hipnoz (Yönetmen: Kemal Doğulu)
“Acele Etme”nin başlattığı çığır açıcı, görsel olarak vurucu Hande Yener devri bu videoyla kapandı. Hipnoz, Beyoğlu’nun arka sokaklarında felaket bir görsel çalışmayla çekilmiş, kirli, ucuz ve kalitesiz görünen bir işti. Sadist – mazoşist içeriğiyle çok geçmeden sansür yedi. Klibin başına gelen en iyi şey de bu oldu denilebilir. Yener’in imajı ise videodan daha başarılı değildi.
Mine Çayıroğlu – Zümrüt Gibi (Yönetmen: Mete Özgencil)
İlk çıkışını bir çocuk yıldız olarak yaptığından Çayıroğlu’nun avuçla krema yaladığı bu klip ciddi anlamda şaşkınlık yarattı. O kadar ki, Mete Özgencil destekli başarılı albümün bu şok yüzünden güme gittiğini düşünebiliriz. Mine Çayıroğlu daha sonra rol aldığı filmlerle de eski imajını yıkmaya devam etti.
Hilal Cebeci – İpe İpe (Yönetmen: Mustafa Mayadağ)
Çakma video çok gördük ama Hilal Cebeci’nin idollerine bir saygı duruşu olarak bahsettiği bu videodaki gibisini görmemiştik. Cebeci klipte Shakira, Kylie Minogue, Jennifer Lopez gibi isimlerin kılığına giriyor, kliplerinin sahnelerini tekrar canlandırıyordu. Kendini benzetmek konusunda da oldukça başarılıydı denilebilir. Gelgelelim şarkı tamamen manasızdı o yüzden çalışma o yönüyle çok ses getirmedi.
Teoman – Duş (Yönetmen: Sinan Çetin)
Malum cümlesiyle Teoman’ın doğmamış milyonlarca çocuğuna selam eden şarkı, çıplak bir Şenay Akay’a rağmen klibinden daha şok ediciydi. Buna rağmen video da pek geri durmayıp kışkırtıcı sahneleriyle kendini gösterdi.
Portecho – Studio Plastico (Yönetmen: Berkun Oya)
Portecho’nun ikinci albümünün çıkış çalışması “Studio Plastico” aslında basit bir fikri, temiz çekilmiş görüntülerle bir araya getiren eli yüzü düzgün bir klipti. Bu basit fikir üstten çarşaf giyen alttan mini etekli bir kadın olunca yasaklar hemen geliverdi. Videoyu izleyince aslında sadece ilginçlik olsun diye göze çalışıldığını, kimseyi kışkırtmak gibi bir iddianın olmadığı seziliyordu fakat yasaklayanların 4-5 dakikalarını ayırıp izlediğini düşünmek iyimserlik olur.
Ali Şota – Soyun (Yönetmen: Murad Küçük)
Bu videoda yer alan kadın oyuncular sadece sansür şeritleri giyinerek ülkede bir ilke imza atmıştı. Günümüz şartları dolayısıyla çıktığı gibi yasak yiyen klip bu sebeple pek ses getiremedi ama izleyenleri şok etmeye yetecek malzeme içeriyordu.
Murat Kekilli – Bu Akşam Ölürüm (Yönetmen: Hakan Yonat)
2000’lerin en büyük çıkışlarından birini yapan Kekilli, gerisini getiremese de bu şarkısıyla hep akıllarda olacak. Şarkı insanları intihara sürüklediği dedikodularıyla meşhur olmuş, Kekilli bu yüzden Reha Muhtar’dan azar işitmişti. Yağmurlu, kasvetli klip de parçanın atmosferine uyan cinstendi.
Özlem Tekin – Bahar (Yapım: Filma-Cass)
Özlem Tekin’in ikinci albümünün çıkış çalışması olan video, şarkıcının öldürdüğü sevgilisini ormanın ortasına gömüşünü resmediyordu. Evet, insanın aklına Eminem’den “Cleanin’ Out My Closet” geliyor olabilir ama önce Özlem Tekin yapmıştı.
Oya Bora – Yalancı Sevgilim (Yönetmen: Mete Özgencil)
Oldukça olgun bir müzik yapsalar da çocuklara hitap ediyormuş gibi pazarlanan ve bir süre sonra bu gidişata ayak uyduran Oya Bora ikilisi “Yalancı Sevgilim” ile yetişkin sulara yelken açmıştı. İkiliyi daha soğuk renkler ve dikenli setlerde resmeden klip yeni imaj çalışması sayesinde ana haberlere bile konu olmuştu.
Serhat Kidil – Dahili ve Harici (Yönetmen: Yılmaz Başar Babür)
Yolun kenarında bilinçsiz yatan bir erkek topuklu ayakkabı giyen bir adam tarafından uyandırılır ve kız arkadaşıyla nahoş anılarını da hatırladığı bir keşif yolculuğuna çıkar. Videonun neden bahsettiği daha açık anlatılamazdı heralde ama David Lynch vari öğelerle başlayan bu klip kimileri için çok karışık gelse bile ayağındaki topuklularla Serhat Kidil yeterince şok ediciydi.
Faruk K – Azar Azar (Yönetmen: Hüseyin Karagöz)
Yonca Evcimik’in dansçılarından Faruk K.’nın bu solo hiti oldukça başarılı oldu denilebilir. Fakat kalabalık konuk oyuncu kadrosuna rağmen izleyicinin dikkatini öncelikle Faruk K.’nın uçuşan, fönlü saçları ve makyajı çekiyordu.
VJ Bülent – Zurna
VJ Bülent, Yıldız Tilbe’nin yazmamasına rağmen Yıldız Tilbe’ninmiş gibi duran bu şarkısını Yıldız Tilbe olmamasına rağmen Yıldız Tilbe gibi söylüyor, klipte de Yıldız Tilbe gibi dans ediyordu. Bu tavır uçuk şapkalar, kostümler ve makyajlarla birleşince ortaya görülmesi gereken ve oldukça eğlenceli bir karmaşa çıkmıştı.
Bohem – Sevmeyelim Mi? (Yönetmen: Kemal Başbuğ)
Bir erkeğin kadın kılığına girip sokaklarda “işe çıkmasıyla” başlayan klipte aslında belli bir saatten sonra sokağa çıkan birisinin kendi gözüyle görebileceklerinden başka pek bir şey yoktu. Buna rağmen hikayesi yüzünden tartışılan video belli çizgilerin dışında kalan konulara artık ne kadar kapalı olduğumuzu gösterir nitelikteydi. Bunlar bir tarafa videonun ortasındaki telefonlu hikayenin ise tam olarak ne olduğunu çözebilmiş değiliz.
Redd – Masal (Yönetmen: Alper Çağlar)
Yayınlanmamış bir kitabın yazarının polisle çatışmasını konu alan klibe, tahmin edilebilir bir şekilde müzik kanalları pek yüz vermedi. Politik olarak ne demek istediği açıkça belli olan video sadece internetten gösterimiyle bile ses getirdi.
Yeşim Salkım – Rakı Balık
Klipte ciddi anlamda tartışmalı bir sahne yoktu fakat isminde “rakı” kelimesinin geçmesinden dolayı ana müzik kanalları tarafından sansür gören ilk videolardan biri bu oldu. Şu an elbette bu yasak çoktan sektöre sinmiş ve aşılması düşünülemez durumda.