• Albüm
  • Kartonet

Demet Akalın‘ın yaptığı müziğe değil de tutup tutmayacağı konusundaki tutkusuna resmen sanat denilebilir. Her albümünü yeni bir ticari proje olarak yağlayıp ballayan ve açıkçası dünyada müziğin gidişatını, ülkemizin talebiyle birleştirmek konusunda hiç fena bir iş çıkarmayan yorumcunun satmasına, dinlenmesine şaşıracak değiliz. Ancak bu para ve rütbe hırsı öylesine açık sözlülükle yapılıyor ki yayımladığı her diske de belli bir sempatiyle yaklaşmak durumunda kalıyorsunuz. Dünyada bile eşi az görülmüş bir dürüstlükle hiçbir şey yaratmayıp ülkenin en popüler müzik insanlarından olduğunu gururla duyuran Akalın’ın ?Zirve? çalışmasını da bu kriterler üzerinden değerlendireceğiz.

Bir kere pop müziğin bildiğimiz haliyle öldüğünü kabul edelim. Artık pop denen şey pop ve dans müziğinin veya rock’ın veya elektroniğin birleşimi ile oluyor. Normal olarak da pop ürünleri dünya çapında daha sanatsal olmaya başladı. Bunu bilen ve gören Akalın’ın albümünün ilk yarısı (?dans hits? diye adlandırılmış) herhangi bir Türkçe pop albümünün remixlenmiş hali. Günümüzün dans müziğine yön veren DJ’lere özenerek her vasıfsız pop şarkısı yüksek sesli beatlerin arasına gömülmüş durumda. Çıkış şarkısı ?Tecrübe?nin bu amaçla sevilen veya nefret edilen introsunda da, ?Bu Benim Partim?in tümünde de, ?Pasta?yı Dünya Kupası marşı gibi bir şeye dönüştüren düzenlemesinde de bunu görüyoruz. Fakat düzenlemelerin çoğunda imzası olan Erhan Bayrak’ın dans müziği konusunda söyleyecek pek bir şeyi olmadığını görmek mümkün. Dolayısıyla aranjelerin başarısı bu uçsuz bucaksız ve resmen alev almış müzik türünü Türkiye’nin yüksek olmayan pop standartlarına indirgemek oluyor. Buna ne kadar başarı denirse.

Demet Akalın’ın mucize adamı ve manalı şarkılar yazdığı için her zaman desteklediğimiz Ersay Üner bu albümde sihrini gösterememiş. Onun yerine Gökhan Şahin ve Ceyhun Çelikten ikilisi (?Evli, Mutlu, Çocuklu?, ?Zirve?) ve Gökhan Şahin’in sözleri ile Erdem Kınay (?Olacak Olacak?) bu albümün lokomotifi olmuşlar. İsim şarkısı ?Zirve?nin Mert Ali İçelli versiyonu diğerine açık ara fark atmış durumda. Orijinal versiyon olarak seçilmemesi çok şaşırtıcı.

Albümün diğer bir kilit ismi Yıldız Tilbe. Akalın’ın mütevazi hitlerinden ?Vuracak? ve ?Sana Değer?in orijinal yorumcusu albümde iki eski şarkıyla bulunuyor. ?Dayan Yüreğim? 90’larda Tilbe’nin söylediği versiyonuyla muhtemelen aşılamaz bir yüksekliktedir. Akalın’ın bu şarkıyı da dans şarkısı olarak aranje ettirmesi sadece asıl halinin ne kadar güzel olduğunu hatırlatıyor. ?Bozuyorum Yeminimi? ise yine 90’larda Hazal’dan dinlediğimiz bir parçaydı, 2010’da bu albümün varlık sebebi gibi bir şey olmuş. Akalın şarkıyı Ziynet Sali ile beraber yorumlarken hem şarkının hem de Sali’nin yorumunun keyfine doyum olmuyor. Kendisinin daha iyi şarkı yazarlarıyla çalışmasını bir kez daha içtenlikle diliyorsunuz dinlerken.

Çalışmanın ?Slow Hits? kısmında anılmaya değer başka pek bir şey yok. Önceki bölümdeki düzenlemesiyle rahatlıkla ?Demet Akalın’ın söylediği en kötü şey? olan ?Umutsuz Vaka? slow haliyle daha katlanılabilir. Orta tempolar ?Dur? ve ?Boşuna? ise önceki albümün zirvesi ?Geç Kalmadın Mı??nın yerini maalesef tutmuyor. Albümü böyle kesin bir şekilde ikiye bölmek de şarkıları alfabetik olarak sıralamak kadar manasız. Sonuç olarak hepsi tek diskte toplandığı için albümün bir bütünlüğü oluşmuyor.

?Zirve?nin en övülesi tarafları, başta da dediğimiz gibi endüstriye hükmedeceğine olan özgüveni, şarkıların az sayıdaki bir kısmı, çok çok kalabalık bir ekibe şans vermesi ve Kemal Doğulu imzalı sanat yönetimi. Şarkıcı büyük bir isim olduğu günden beri yaptığı belki de en bütünlüksüz albümü sağlam bir paket içine yerleştirmiş durumda. Akalın’ın (ve elbette ki özenle oluşturulmuş ekibinin) duygulanmaktan, dans etme isteğine kadar her duyguyu sonuna kadar sömüren müziği bize göre Türkçe Pop’u ele geçirmiş özensiz sözler ve fabrikasyon bestelerden hep bir kademe üstte olacak. Tek bir kelimesini yazmadığı albümlerine kişisel diyen diğer ?kraliçe?lere de tercih ederiz. Fakat Akalın ticari büyümeye özendiğinin yarısı kadar iyi müzik yapmaya da özense, albümlerinde hep azınlıkta kalan ama kesinlike varolan iyi pop şarkılarıyla dolu bir albüm yapsa şimdiye kadar fethettiği toprakların çok daha verimlilerini fethedebilir. Bizden söylemesi.

Not: 2.5 / 5